Milé kolegyně a kolegové, níže zveřejňujeme odpověď PKSPOD Mgr. Marii Oktábcové, i následnou reakci PKSPOD. Rovněž opět upozorňujeme na nutnost změny právních titulů u dětí v zařízeních, která k 1.1.2025 zaniknou.
Vážená paní ředitelko,
děkuji za odpověď, které si velmi vážím.
Ano, pro PKSPOD je dané, že ústavní péče v celé délce života člověka je nejméně vhodným řešením nepříznivých životních situací dítěte, dospívajícího i nemocného či starého člověka.
I proto již několik let OSPODy napříč ČR vždy upřednostňují umístění všech potřebných dětí do náhradního rodinného prostředí. Nejlépe umístitelné děti do rodinného prostředí jsou děti do 3 let. Přesto však se do institucionální péče umisťovaly tyto děti i v době, kdy bylo zjevné, že zařízení pro ně budou bez náhrady od roku 2025 zrušena, jak konečně sama ve svém emailu píšete. Ještě v roce 2024 bylo v těchto zařízeních umístěno několik stovek dětí.
Dle PKSPOD nedoprovází zákonnou změnu dosavadního domova pro děti do 3 let korektní analýza toho, z jakého důvodu byly děti do zařízení umístěné (částečně na tuto otázku dává odpověď zpráva VOP). PKSPOD by však uvítala přesnou analýzu důvodů umisťování dětí do DD3 v době, kdy bylo zjevné, že zanikne jejich činnost. Chtěla by znát odpovědi na otázky kolik dětí navrhly OSPOD umístit do těchto zařízení svévolně jen proto, že opomněly upřednostnit náhradní rodinné prostředí? Kolik OSPOD sáhlo po tomto nevhodném prostředí proto, že neměly jinou alternativu? Jakou roli hrály v umístění dětí do DD3 soudy? Pokud i soudy mají rozhodovat v nejlepším zájmu dítěte, proč a z jakého důvodu akceptovaly prostředí, jehož činnost měla být ukončena a je hodnocena jako nejméně vhodná? V kolika případech nevhodně umístěných dětí existovala prokazatelně jiná alternativa?
PKSPOD má ze svých dostupných informací z terénu důvod se domnívat, že děti byly do těchto zařízení umisťované proto, že nebyla alternativa náhradní rodiny. PKSPOD má ze svých zdrojů informace o tom, že i když počty pěstounů mohou signalizovat, že jsou někteří volní, neznamená to, že jsou ochotní přijmout děti, které je zapotřebí přemístit ze stávajících zařízení. PKSPOD má značnou obavu, že děti umístěné v těchto zařízeních se stávají ohrožené právě pro jejich přemisťování za každou cenu, do prostředí experimentálních, která zpravidla mají dobu trvání maximálně jednoho roku (pokud je pěstouni nevrátí ještě dříve, protože se ukáže, že péče o ně je nad jejich síly), anebo jsou vráceny do biologických rodin, pro které prokazatelně není dosud vytvořena adekvátní síť podpory tak, aby nedošlo k opětovnému ohrožení života a zdraví těchto dětí.
PKSPOD připomíná, že i v dnešní době je problém najít vhodné pěstouny pro nově potřebné nejmenší děti a neumí si představit, jak budou řešené situace, kdy se do systému začnou vracet i ony děti nevhodně a za každou cenu „přemisťované“. Ze zprávy MPSV ze dne 31.10.2024, kterou má PKSPOD k dispozici, vyplývá, že:
- Není dostatek pěstounů na převzetí všech dětí.
- Není dostatek pěstounů na převzatí sourozeneckých skupin dětí a dětí vážně zdravotně handicapovaných, které potřebují stabilní prostředí.
K 5.11.2024 máme dle MPSV 129 dětí, z toho 49 dětí je do 4 let věku, které zatím nelze nikam umístit.
PKSPOD lituje, že není připraven žádný plán B.
Nadto byla značná část dětí již přemístěných svěřena do tzv. pěstounské péče na přechodnou dobu, která ale není dle PKSPOD pro tyto děti vhodným řešením, a to z důvodu:
- Pěstounská péče na přechodnou dobu je krizový institut, který je určen pro děti v krizi na dobu jednoho roku. Nejpozději do roka má být dítě buď vráceno do původní rodiny, anebo má být umístěno do jiného stabilního prostředí. Hrozí, že nejpozději za rok budeme mít opět problém s jejich umístěním a s otázkou na rtech, kam s těmito dětmi?
- Pěstounská péče obecně neřeší problematiku sourozeneckých skupin a zvlášť těžce handicapovaných dětí.
Prosím o pochopení toho, že cílem působení PKSPOD v tomto smyslu není sabotování „nových trendů“, ale toliko ona odpovědnost, kterou jak sama píšete nemá neziskový sektor, ale veřejný. Věřím, že proto i chápete obavy pracovníků OSPOD. Je totiž zřejmé, že administrativním zrušením čehokoli budeme mít bohulibý text na papíře, ale složité osudy nejvíce ohrožených dětí nezmizí. PKSPOD by rozhodně uvítala, pokud by od 1.1.2025 nebylo možné umístit nejmenší děti do institucionální péče, avšak aby již stávajícím dětem, kterým se doposud nepodařilo najít náhradní vhodné prostředí bylo ponecháno přechodné období pro hledání dlouhodobého a pro ně bezpečného prostředí. ČR by si tímto krokem i vytvořila jakousi rezervu (je-li to vůbec možné) pro umístění dalších potřebných dětí, které budou náhradní rodinnou péči nově potřebovat od roku 2025.
PKSPOD se domnívá, že umísťování nejmenších dětí do zařízení není ignorací předpisů OSPODy a soudy, ale jednoduše absence alternativních vhodnějších řešení. Jsou veřejně uváděná data o nevhodně umístěných dětech, nikdo však dosud nepublikoval jediný případ, ve kterém by prokazatelně existovala jiná vhodnější možnost pro dítě v danou dobu, kterou by OSPOD a soud ignorovaly a vybraly pro něj nevhodné řešení, umístění do zařízení.
OSPODy a soudy potřebují mít pro svou činnost v ruce nástroje a ty v těchto případech nemají. Tíha odpovědnosti leží na státu a ústředních orgánech, které mají vytvářet podmínky pro efektivní výkon SPOD.
Děkuji Vám z celého srdce za hodnocení práce OSPOD. Slova paní Barbory Křižanové jsem si nevysvětlila špatně já (sebe bych nikdy neřešila), nicméně reagovala jsem na popud mých kolegů a kolegyň ze strany OSPOD a dokonce i soudů z celé ČR. Jsem nesmírně ráda, že si vážíte práce kolegů a kolegyň na OSPOD a ráda tento vzkaz vyřídím. Věřím také, že tato naše komunikace přispěje v důsledku tomu, že pokud by se kdykoli napříště přistupovalo k podobným změnám, budou i zástupci OSPOD nejen přizváni k jednání, ale jejich názory budou i akceptovány tak, aby mohla být nastavena pravidla nejen dle ideologie, ale i dle reálných možností naší země v dané době. K této spolupráci se PKSPOD hlásí.
Děkuji ještě jednou za Váš email a věřím, že naše spolupráce může napříště pomoci hledat řešení lépe odrážející možnosti OSPOD a soudů vůči potřebám ohrožených dětí.
S úctou a přáním všeho dobrého Dagmar Kubičíková, předsedkyně PKSPOD
Dopis ředitelky J&T
Vážená paní předsedkyně,
věřím, že nám jde o společnou věc, zajistit, aby dětem byla poskytnuta ta nevhodnější péče a podpora. Předpokládám, že se shodneme i na tom, že ústavní péče není pro nejmenší děti vhodná. Ukončení existence dětských domovů pro děti do tří let (DD3) je součástí věkového limitu, který byl schválen v roce 2021. Zákon říká, že věkový limit pro umísťování dětí do ústavní péče začne platit od ledna 2025, současně již od roku 2022 do těchto typů zařízení nelze umístit dítě z jiných než zdravotních důvodů. Přesto se tak i po lednu 2022 dělo a, jak vyplývá z naší zprávy o dětských domovech pro děti do tří let, v červnu letošního roku pouze ve 37 % případů byl jako důvod uveden důvod zdravotní, v ostatních případech se jednalo o kombinaci sociálních důvodů. DD3 z principu měly sloužit primárně dětem v tomto věku, přesto v posledních letech velkou většinu tvořily děti starší, a to dokonce děti ve školním věku i teenageři. A o ty v současné době ve většině jde, pro ně je v tuto chvíli třeba hledat umístění, které bude co nejlépe reagovat na jejich potřeby. Primárně samozřejmě rodinná péče ve formě návratu do rodiny či širší rodiny, pokud je to možné, pokud ne je dalším krokem náhradní rodinná péče. Pokud se ale nedaří sehnat vhodné pěstouny, je pro děti ve starším věku možné hledat umístění v dětských domovech, případně v domovech pro osoby se zdravotním postižením. Některá zařízení a kraje na toto reagovaly a bývalé DD3 si registrovaly například službu domov pro osoby ze zdravotním postižením (DOZP) pro malou skupinu dětí (namátkou například Dětské centrum v Olomouci). Možnosti jsou, ale řešení nelze očekávat od neziskových organizací, zodpovědné jsou určené státní orgány.
Přesto jsme v minulých letech přicházeli s doporučením nejen pro orgány na státní úrovni, ale i na úrovni krajů, kterým jsme současně nabídli podporu při změně systému péče. Některé kraje toho využily, některé spolupracují s dalšími organizacemi.
Vyřešení situace dětí v DD3 aktuálně umístěných ale opravdu leží na OSPOD a soudech, na tom se jistě shodneme. Kolegyně Barbora Křižanová, jen toto konstatovala ve smyslu, že teď je opravdu třeba „napnout síly“ a tímto rozhodně nebylo myšleno, že doposud OSPOD a soudy nedělaly nic. Je mi líto, že jste si takto citaci vysvětlila, ale skutečně nám nejde o to, abychom někoho kritizovali, snažíme se jen v celé situaci podpořit řešení a aktivitu a ne skepsi, která vede ke snaze konzervovat stav, což nikdo z nás, soudě i podle vašich reakcí, nechce. Navíc MPSV nabízí vyhodnocení dětí a pomoc při řešení jednotlivých složitých případů.
Přesto, že, jak jsem uvedla, zodpovědnost na řešení nestojí na neziskových organizacích, se po mnoho let snažíme změnit a podpořit systém, ať již je to zmíněná podpora krajů v rámci Iniciativy 8000důvodů, tak například naše činnost v rámci o. p. s. Hledáme rodiče, kde mimo jiné provozujeme bezplatnou poradnu pro zájemce o pěstounství, poskytujeme informace, jsme členy pracovní skupiny MPSV k rozvoji náhradní rodinné péče, podílíme se na rozvoji individuálních náborů pro děti, podporujeme náborové kampaně. Ve Zlínském kraji dlouhodobě podporujeme činnost koordinátorky náhradní rodinné péče.
Současně bych ráda doplnila, že kolegyně v kontextu v článku upozorňuje na to, že je třeba, aby zřizovatelé skutečně dobře promýšleli, kam transformaci nasměrují a podpoří rozvoj služeb pro rodiny, které mají pomoci i vám v rozšíření možností, jak s rodinou pracovat. Víme, že práce OSPOD je náročná a samozřejmě si jí velmi vážíme.
Věřte, že není naším cílem nijak práci zpochybňovat. O čemž ostatně svědčí například i naše komentáře ve Zprávě o stavu péče o ohrožené děti v ČR či Zprávách o dětech v dětských domovech pro děti do tří let.
S přáním všeho dobrého.
Marie Oktábcová
Mgr. Marie Oktábcová
ředitelka
Nadace J&T
Malostranské nábřeží 563/3
118 00 Praha 1
Tel.: +420 221 710 782
www.nadacejt.cz
——————————————————————–
DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ:
dne 5.11.2024 proběhl na Úřadu vlády kulatý stůl na téma dalších osudů nejmenších dětí, kde k dotazu PKSPOD bylo sděleno, že:
- OSPODy mají podávat návrhy na přemístění dosud nepřemístěných dětí v končících zařízení.
- Pokud OSPOD nemá vhodné prostředí, požádá o sdělení takového prostředí kraj.
- Pokud ho nemá kraj, obrátí se na MPSV, které disponuje pěstouny, které zmiňované děti převezmou do péče.
- Vzhledem k tomu, že má PKSPOD od Vás informace, že seznamy pěstounů od MPSV jsou údajně jen seznamy osob, které jsou sice volné, ale které tyto děti odmítají převzít do péče, PKSPOD, aniž by si dovolila krajům cokoli doporučovat má za to, že by bylo vhodné požadovat po MPSV konkrétní kontakt na ověřené pěstouny, které dítě převezmou.
Přejeme všem pevné nervy, ale hlavně, aby se nám podařilo všem potřebným dětem zachovat bezpečné prostředí pro další důstojný život. Vaše PKSPOD