Milé kolegyně a milí kolegové,
v polovině roku 2023 zaslala PKSPOD ministrovi práce a sociálních věcí otevřený dopis, kde mimo jiné poukazovala na havarijní stav na OSPOD (důvody tohoto stavu, mimo jiné například zmatečnost ústředního orgánu při vedení SPOD v ČR popisovala PKSPOD i v předchozích dopisech a při osobních jednáních na MPSV) a upozornila rovněž na určité nesrovnalosti, či nedorozumění v několika oblastech. V tomto smyslu pak položila panu ministrovi konkrétní dotazy.
Na otevřený dopis obdržela PKSPOD po velmi dlouhé době odpověď, která je zveřejněna rovněž na našich stránkách a která vypovídá, respektive nevypovídá vůbec nic.
V listopadu 2023 začal podobné otázky, jaké pokládala PKSPOD prověřovat Nejvyšší kontrolní úřad. Možná jste také odpovídali na dotazy NKÚ. Šetření bylo podrobné, trvalo rok a výsledky o stavu SPOD, především pak o účelnosti vynakládání finančních prostředků na tuto agendu jsou zdrcující.
V otevřeném dopisu se PKSPOD zajímala o některé skutečnosti, které se týkaly toho, zda:
- Na MPSV nepracovalo v posledních letech mnoho pracovních skupin, jejichž činnost se vzájemně míjela, někdy i dublovala a nepřinášela do praxe žádné výsledky.
- PKPSOD se zajímala o to, zda pro tvorbu nového systému byla vyčleněna dostatečná časová kapacita, aby návrh nového systému byl skutečně efektivní a v praxi prospěšný.
- PKSPOD se zajímala o financování skupin, především pak tvorby nového systému.
- PKSPOD se dotazovala, proč MPSV nevyužívá vlastní výzkumný ústav, a to nejen z ekonomických důvodů, ale i proto, že pracovníci VÚPSV problematiku znají a jejich výsledky bývají relevantní.
MPSV k dotazům sdělilo že:
- Na MPSV pracovalo v předmětném období několik skupin.
- Výstupy z pracovních skupin jsou různé, dle cílů svolání.
- Výstupy slouží jako podklad pro koncepční, metodickou a legislativní činnost MPSV.
- Zápisy nejsou zveřejněny a výstupy nemají konkrétní podobu.
NKÚ ve svém kontrolním zjištění sděluje mimo jiné že:
- Splnění úkolů vlády bránily neshody mezi MPSV, MŠMT a MZd
- Prostřednictvím projektů EU plynou peněžní prostředky na transformaci systému již 12 let, k výrazné změně však nevedly.
- V desítkách projektů za více než 200 mil. Kč vytvářeli příjemci podobné metodiky, MPSV v roli řídicího orgánu nehodnotilo důsledně jejich skutečnou potřebnost.
- Kontrolované resorty nevydaly závazné standardy kvality péče, nedošlo tak ke sjednocení poskytovaných služeb napříč celým systémem.
- Účelnost vynaložení značného množství finančních prostředků na projekty MPSV shledalo NKÚ jako vynaložené prostředky se sníženou účelností, s významně sníženou účelností, NKÚ upozorňuje též na duplicitu projektů a upozorňuje MPSV na nepotřebnost těchto projektů.
- Např. u Projektu síťování ORP vyhodnotil NKÚ vytvořenou Metodiku síťování jako nepotřebnou, neboť obdobná a rozsáhlejší metodika již byla dostupná. MPSV však mělo k vytvořené Metodice síťování jen jednu výtku spočívající v nutnosti úpravy loga EU 16 (viz infobox níže).
- Výše uvedené skutečnosti svědčí o selhání MPSV v oblasti schvalování soutěžních projektů financovaných prostřednictvím OPZ ze státního rozpočtu a z prostředků Evropského sociálního fondu.
- Výdaje státního rozpočtu vynakládané na pěstounskou a ústavní péči rostou
- Ohrožené děti se daří přemísťovat z ústavní do pěstounské péče jen pozvolna
- . Resorty nezajistily pro pracovníky OSPOD údaje o aktuálních volných kapacitách v ústavních zařízeních, čímž je ztížen proces umístění dítěte.
- MPSV za 11 let nevytvořilo informační systém sociálně-právní ochrany dětí, a nesplnilo tak požadavky zákona.
- . NKÚ zjistil, že MPSV nedisponuje rovněž navrženým monitorovacím systémem, který by poskytoval relevantní údaje pro oblast řízení systému, plánování a financování služeb. MPSV z „návrhů podstatných změn“ plynoucích z praxe pracovníků OSPOD zahrnulo do svého statistického formuláře pouze jedno doporučení. Formulář na sběr statistických dat „V (MPSV) 20-01“ tak např. neobsahuje údaje o skutečném počtu dětí, kterými se daný OSPOD zabývá.
- . MPSV si nechalo od stejného externího dodavatele ve čtyřletých intervalech zpracovat celkem tři analýzy obsahující přehled o finančních tocích, a to v letech 2014, 2018 a 2022, přičemž analýzy z roku 2018 a 2022 byly pouze aktualizací původní analýzy z roku 2014. Každá analýza byla pořízena z jiného projektu financovaného EU, a to SPOD0, SPOD1 a SPOD2. MPSV nezajistilo zpracování analýz z let 2018 a 2022 využitím svých vlastních kapacit a nevyužilo ani služeb Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí, v. v. i., jehož je zřizovatelem.
- . Místo plánovaného informačního systému vytváří MPSV v rámci projektu EU provizorní řešení ve formě sdílených tabulek MS Excel
- . Bez plnohodnotné informační podpory jsou pracovníci OSPOD zatíženi nadbytečnou administrativou
Kolegyně a kolegové, výše uvedené jsou pouze výňatky z dopisů a zprávy NKÚ, které máte v plném znění na našem webu k dispozici. PKSPOD doporučuje si je prostudovat. Zpráva NKÚ je rovněž zveřejněna na webových stránkách NKÚ Transformace systému péče o ohrožené děti: počet dětí v ústavech se zásadně nesnížil, pěstounská péče roste jen pozvolna | NKÚ.
Ze zprávy NKÚ je zřejmé, že MPSV neumí využívat směrem k ochraně dětí efektivně finanční prostředky, neumí nakládat se získanými informacemi od OSPOD, respektive je neumí ani relevantně zjistit, nekoordinuje činnosti jako ústřední orgán, neplní zákonem a vládou dané úkoly (př. informační systém).
Z odborné analýzy NKÚ je nám, pracovníkům OSPOD, kteří jsme ji četli nesmírně smutno. Nemáme dětskou radost, „že jsme to říkali“, ale ptáme se, kam až tímto způsobem MPSV výkon SPOD dovede. Kde můžeme alespoň funkční zbytky zachránit a s kým můžeme pomalu začít navrhovat malé, ale funkční a efektivní změny, když ministr s námi nekomunikuje.
Je smutné, že aktuálně slyšíme, že v rozpočtu nejsou peníze ani na to, aby pracovníci OSPOD mohli mít stejnou odměnu za práci jako pracovníci v neveřejné sféře, přičemž je již nyní prokázáno, jaké finanční částky určené na ochranu dětí nás díky MPSV zcela míjejí.